haribulantahun

TeRiMa KaSiH=))

Ahad, 21 Mac 2010

KnP Allah TiDak MeNeRiMa DoA kItA?

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, di atas semua nikmat yg dikurniakan.tidak lupa selawat dan salam buat Rasul junjungan , ahli keluarga baginda, para sahabatnya serta pengikut dan pendokong kebenaran Islam hingga ke hari qiamat.

Bersyukur sgt krana msih boleh bernafas hingga hari ini. sekali lg aku bersyukur krn selamat sampai di bumi Terengganu (bumi penyu)pd JAM 12.00 TGHARI kelmarin.

satu pgalamn bru telah diperoleh spnjang perjalanan yg sgt memenatkan itu.
sepatutnya sperti biasa aku TIBA JAM 5 PAGI.
 InsyaAllah akan dikongsi dlm entry akn dtg krn skrg sgtlah ksuntukan masa dgn lambakan assigmnt yg bertimbun-timbun.

utk enty kali ini, tergerak hti nk kongsi sedikit KULTUM (kuliah tujuh minit) yg tlh disampaikan oleh Ketua Jabatan Pengajian Islam dan Moral, Ustaz Salleh lps solat zohor tadi.
Ustaz telah menyentuh mengenai mengapa doa kita tidak diterima oleh Allah sdgkan kita sntiasa meminta kpd-Nya.

Menurut seorang ahli ibadah, Ibrahim Adham antara sebab2 doa kita tidak diterima adalah:
  1. Kita tahu bahawa Al-Quran itu adalah mukjizat serta pemberi hidayah, tapi berapa ramai saja yang beramal dengannya.
  2. Kita sedar bahawa Nabi Muhammad adalah pesuruh dan utusan Allah  kpd umat manusia, tapi brapa ramai saja yg benar2 mengikut baginda.
  3. Kita yakin bahawa mati itu pasti, tapi berapa ramai saja yg bersiap sedia utk menghadapinya.
 Ustaz Salleh tlh mmperjelaskan lg mengenai kematian. menurut ustaz, stiap kmatian pasti akan menghadapi sakaratul maut trlebih dhulu. 
sakitnya sakaratul maut ini tak dpt digambarkan btapa dasyatnya.
sdgkan nbi kita swktu mghadapi saat ini pun dpt mrasa kesakitan yg amat sgt sehinggakan baginda memegang tgk Aisyah sekuatnya.
inikan pula kita sbgai hamba-Nya yg bnyk melakukan dosa.

tak kiralah dimana kita akn mati, sama ada di ats katil, dalam lautan, kemalangan, ribut taufan dan sbagainya, sakit itu psti dan pasti akan menerkam dan mengheret kita.

~trbyng dlm hti mcmna la klu mnusia yg mti ditmpat2 maksiat, tpk pelacuran, pusat judi, mrempit ats jln rya, tgh wat maksiat, derhaka ibu bapa,  nauzubillah...~

" ya Allah... matikanlah kami dgn husnul khatimah, jgnlah Engkau matikan kami dgn kematian dan pengakhiran yg merugikan kmi semua. berilah kami hidayah utk trus tegak dan kuat di jalan-Mu.. perkenankanlah doa kami ini. Amin...."

(smoga kita sntiasa berada di ats landasan yg tepat supaya doa kita sntiasa dimakbulkan Allah.Amin...)

0 comments:

Catat Ulasan