haribulantahun

TeRiMa KaSiH=))

Sabtu, 24 Julai 2010

KeAjAiBaN SeWaKtU PeNgEbUmIaN UsTaZ FaDhIL NoR (Ustaz dlm kenangan...)

Dengan nama Allah yang maha pemurah lg maha mengasihani...
hari ni cuaca di sekitar rumah  sewa sy mendung sj.
tb2 sy terkenangkan Almarhum Ustaz Fadhil Nor, mantan Presiden Pas, yg juga mantan pelajar sekolah sy bljr dlu. MAAHAD MAHMUD ALOR STAR. 
terasa cepat je air mata nk mengalir.
beliau merupakan sosok perjuangan Islam yg sgt disanjungi pihak kawan mahupun lawan.

Almarhum sgt thabat dlm perjuangn panjang ini sehinggakan pd hari pengebumian beliau pun, Allah masih 
 memberi ruang untuk beliau berdakwah! Subhanallah...

Almarhum meninggal dunia akibat serangan sakit jantung di HUKM pada 23 Jun 2002. Almarhum disemadikan di Madrasah Darul Ulum, Pokok Sena, Kedah negeri kelahirannya. dekat2 ngn kampungku. Jenazah Almarhum diterbangkan dengan pesawat Hercules TUDM di Subang dan tiba di airport Kepala Batas dengan disambut lebih 20,000 orang.

perjuangan Ustaz dalam menegakkan syiar Islam di Malaysia ini sgt besar. sebelum almarhum meninggal, beliau sempat berpesan agar jenazahnya dikebumikan di Madrasah Darul Ulum, iaitu sekolah yg telah beliau bangunkan sendiri.
seingat sy, kisah beliau 'berdakwah' pd hari pengebumian beliau tidak pernah di hebahkan oleh mana2 stesen tv.
dengan izin Allah, pilot yg menerbangkan beliau dari KL ke Kedah telah memeluk Islam. 
diceritakan oleh pilot yang membawa kapal terbang tersebut, sewaktu membawa jenazah almarhum, sepanjang perjalanan awan telah melindungi kapal terbang. sedangkan pada ketika itu, bahagian langit yg lain panas terik.
ini disaksikan sendiri oleh co-pilot yg brtugas ketika itu.

selain kisah di atas, ada juga kisah yg brlaku di pokok sena. begitu ramai rakyat dari pelusuk negara yg ingin menziarahi almarhum utk kali terakhir hingga berlaku kesesakan lalu lintas yg luar biasa kira2 20km dari madrasah Darul Ulum. para pemimpin dan org ramai terpaksa berjalan kaki sejauh kira2 11 km utk tiba di madrasah. Tuan Hj. Guru Datuk Nik Abdul Aziz telah menjadi imam solat jenazah almarhum.

Ketika Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz berucap, beliau berkata, PAS telah kehilangan ramai pimpinan. Di seluruh Malaysia tapi inilah kali pertama beliau melihat bagaimana ratusan ribu orang hadir ke majlis perkebumian seorang pemimpin PAS. "Ini membuktikan perjuangan beliau telah berjaya menyakinkan orang ramai. Orang ramai terhutang budi dengan pemimpin berjiwa besar seperti beliau,"kata Tuan Guru Nik Aziz sebelum mengimamkan jenazah Allahyarham Ust Datuk Fadzil Nor. 

Allahyarham sepanjang hayatnya adalah pejuang yang gigih, sabar, komited dan sederhana. Demi kepentingan perjuangan Datuk Fadzil Nor akan bersahabat dengan sesiapa sahaja walaupun orang itu dulu adalah lawan beliau. Sifat tidak berdendam menjadikan beliau dihormati oleh kawan dan segani oleh lawan. Semoga Rohnya ditempatkan bersama orang-orang yang beriman.-Al Fatihah.



0 comments:

Catat Ulasan